Jump to content
Emergency 4 & 5 - Fan Forum
Sign in to follow this  
Stefanvp

[TUT] Installeren en starten van een modificatie

Was deze tutorial nuttig?  

12 members have voted

1. 1. Was deze tutorial nuttig?

• nee
      1
    • ja
      11

Recommended Posts

Beste (nieuwe) leden,

Zoals de meeste weten kan je Emergency 4 volledig veranderen door middel van een modificatie. De ene modificatie is nog mooier of makkelijker dan de ander. Helaas is het installeren van sommige modificaties daardoor lastiger dan simpelere. Dit is een tutorial voor het installeren van modificaties die je door middel van de mod-installer installeert.

â–ˆ Zie je een vierkantje, dan kan je daar op klikken. Achter ieder vierkantje zit een link naar een geschikte site voor dat moment.

0 Zie je een cijfer, dan hoort er bij dat onderwerp een afbeelding. Afbeeldingen staan onderaan deze toturial in een "spoiler" met de bijbehorende afbeelding in een "TAB".

Ten eerste moet je een modificatie hebben. (modificatie wordt voortaan afgekort tot "mod") Ik neem voor deze tutorial de Egmond Modification. Voor iedere website waar je mod's kan downloaden zal er een andere manier zijn voor het downloaden, en ik laat de manier voor mod's voor Emergency4.nl zien.

[hr=lol][/hr]Het downloaden van een mod.

[hr=lol][/hr]

Voor de Egmond Modification gaat men naar het forum. Vervolgens staat onder "Emergency4.nl Mods", "112 Egmond Modification" (â–ˆ) Op het moment van het maken van deze tutorial is de laatste versie 1.4, dus gaan wij naar "[Download] 112 Egmond Modification 1.4" (â–ˆ, 1 ) In dit topic, het eerste bericht, staan 2 links. (2) Op dit moment werkt de eerste link niet meer, dus neem ik de tweede. Hier staat onderaan "Save file to your PC: Download". Klik hierop. (3) Als je gevraagd wordt om dit bestand op te slaan, kies dat dan en sla het bestand op een makkelijk bereikbare plek op.

[hr=lol][/hr]Het uitpakken van een mod.

Als je een ".e4mod" bestand gedownload hebt, mag je de volgende stappen overslaan. Heb je een ".rar" of ".zip" bestand gedownload, volg dan ook de volgende instructies instructies.

[hr=lol][/hr]

Voor deze mod gebruik ik Winrar. (â–ˆ) Na het downloaden kan je de mod die je gedownload hebt openen. In dit bestand zit een ".e4mod" of nog een mapje. Zoek in dit mapje naar een ".e4mod" bestand. (4, 5) Klik en sleep dit bestand naar een makkelijk bereikbare plek. Hierna kan je het ".rar" of ".zip" bestand sluiten.

[hr=lol][/hr]Het installeren van een mod.

[hr=lol][/hr]

Als dit de eerste mod is die je installeert op een schone versie van Emergency 4, dan zal er waarschijnlijk geen mapje "mods" bestaan. Deze moet handmatig gemaakt worden.

Op Windows Vista/7:

Open start, typ dit bij zoeken: "C:\Program Files\sixteen tons entertainment\Emergency 4" en druk op "Enter". Vervolgens drukt men ergens in het venster, maar niet op een bestand, op de rechtermuisknop, selecteer: "Nieuw > Map" en noem deze map: "mods". (6)

Op Windows XP:

Open start, klik op "uitvoeren", typ dit in: "C:\Program Files\sixteen tons entertainment\Emergency 4" en druk op "ok". Klik bovenin in de menubalk op het icoon voor het creëren van een nieuwe folder. Noem deze folder: "mods".

(van andere OS'en heb ik geen kennis)

Op beide:

In het scherm wat je nu open hebt, staat een programma genaamd "ModInstaller". (9) Dubbelklik hierop en dan krijg je een scherm met alle mod's die je momenteel hebt geïnstalleerd. Druk op "Install Package..." (10) en zoek het ".e4mod" bestand wat je net gedownload hebt. (11) Dubbelklik op dit bestand en de modificatie zal installeren. (12) Sluit de installer want je bent klaar! (13)

[hr=lol][/hr]Het spelen van een mod.

[hr=lol][/hr]

Start Emergency 4. Ga naar Modifications en zoek in de lijst de mod die je wil gaan spelen. Klik op de mod en klik daarna op "ok". (14, 15, 16) Dan gaat de mod laden en lijkt het alsof het spel crashed. Dat is niet zo, het spel is echt aan het laden. De laadtijd van de mod hangt van de grote van de mod af. Grote mod's kunnen echt heel lang laden. Sommige wel tot een half uur / drie kwartier lang. Raak tijdens het laden het toetsenbord, de muis en ieder ander invoerapparaat niet aan. Dit kan er voor zorgen dat Emergency 4 niet meer reageert en dan laad de mod dus niet. Als de mod geladen is kom je vanzelf weer terug in het hoofdmenu en sommige mod's zullen het hoofdmenu aanpassen. Sommige mod's vertalen de tekst, anderen halen de tekst weg. (17, 18) Ook is het afhankelijk van de mod welk spel je moet starten. De meeste mod's hebben alleen een freeplay, terwijl andere mod's een freeplay door middel van een missie spelen. Staat er in het menu niet waar je moet zijn, lees dan de website en/of readme van de mod door om te zien welk spel je moet hebben. Voor de Egmond Modification is het freeplay. Volg de instructies in het spel en het spel wordt geladen. (19) Ook hierbij is het belangrijk om de computer met rust te laten. Ga je knopjes lopen indrukken, dan heb je kans dat het spel crashed naar het bureaublad of vastloopt. Als je geduld hebt zal je vanzelf in het spel komen. (20) Wil je na het spelen een andere mod of terug naar het normale Emergency 4, dan moet je Emergency 4 helemaal opnieuw opstarten en deze stappen herhalen.

Spoiler! :
[tabs] 1.png 1 2.png 2 3.png 3 4.png 4 5.png 5 6.png 6 WIN XP heb ik momenteel niet, als iemand de afbeeldingen zou kunnen geven.. (a) of even wachten. 7 WIN XP heb ik momenteel niet, als iemand de afbeeldingen zou kunnen geven.. (a) of even wachten. 8 9.png 9 10.png 10 11.png 11 12.png 12 13.png 13 14.png 14 15.png 15 16.png 16 17.png 17 18.png 18 19.png 19 20.png 20[/tabs]

Handige tut voor mensen die het niet weten! Handig dat je er ook plaatjes bij hebt gedaan, bij andere tut's staat hele verhalen zonder 1 pictogram :PDT_016:

Spoiler! :
:offtopic: :spam: Psst, met welk progje bewerk jij je foto's? Ze zijn echt nice!

Idd handige tutorial, ik heb xp, waarvan moet ik een screen maken?

Spoiler! :
En inderdaad hoe maak jij je screens en hoe bewerk je ze?

Spoiler! :
De afbeeldingen van m'n bureaublad heb ik genomen met het (Windows 7?) programma "knipprogramma" en vervolgens in Photoshop geplakt, zo nodig bewerkt en opgeslagen als .png. Voor de afbeeldingen in-game heb ik Fraps gebruikt die de afbeeldingen in .png formaat opslaat. Daarna heb ik allen geüpload naar m'n site die er door middel van een script een watermerk op zet.

Goed en duidelijk.

Maar dit is wel voor maar 1 mod ;)

Dat is het enigste minpuntje.

Spoiler! :
daar heeft dit topic HELEMAAL niks mee te maken? doe dat maar lekker in de kroeg.

waarom is dit maar voor 1 mod? er zijn echt meerdere mod's die deze manier gebruiken...

Ja, maar nu denkt iedereen (tenminste, de minder intelligente mensen om het netjes te zeggen.) dat ze alleen de egmond mod kunnen downloaden, en als ze door hebben van niet gaan ze in die sectie zoeken naar andere mods ^^

Wel extra publiciteit natuurlijk :P

Ik neem voor deze tutorial de Egmond Modification. Voor iedere website waar je mod's kan downloaden zal er een andere manier zijn voor het downloaden, en ik laat de manier voor mod's voor Emergency4.nl zien.

dat zijn dan echt domme mensen, om het zo te zeggen...

hoe doe ik dit bij de UK versie? ik heb geen mod installer staan in mijn Em4 folder

Start - Alle programma´s - Sixteen Tons - Emergency 4 - mod installer